»Erhellend, großartig geschrieben, ein Buch, das uns hilft, das Verständnis zwischen islamischer Welt und Moderne zu verstehen.« Yuval Noah Harari, Autor von »Eine kurze Geschichte der Menschheit« Die islamische Aufklärung hat längst stattgefunden. In einer fulminanten Erzählung demontiert Christopher de Bellaigue die oft selbstgefällige westliche Sicht auf die arabische Welt. Auch in Ägypten, im Iran und der Türkei gab es nach 1800 eine breite Bewegung für Freiheit, Gleichheit und Demokratie und für einen weltlichen Staat, für Frauenrechte und Gewerkschaften, freie Presse und die Abschaffung der Sklaverei. In atemberaubender Geschwindigkeit modernisierten sich die arabischen Gesellschaften. Doch die Gegenaufklärung folgte auf dem Fuß, mit autokratischen Regimen und fundamentalistischem Terror. De Bellaigue schildert den Kampf zwischen Glaube und Vernunft und um eine neue muslimische Identität. Eine reiche, überraschende Geschichte, eine radikal neue Sicht auf den modernen Islam. »Eine ausgesprochen originelle und informative Studie über die Zusammenstöße zwischen dem Islam und der Moderne in Istanbul, Kairo und Teheran während der letzten zweihundert Jahre.« Orhan Pamuk »Christopher de Bellaigue gehört seit Langem schon zu den einfallsreichsten und anregendsten Interpreten einiger von Angst und Vorurteil verstellter Realitäten. In ›Die islamische Aufklärung‹ seziert er den selbstgefälligen Gegensatz zwischen Islam und Moderne und enthüllt dabei eine faszinierende Welt: eine Welt, in der Menschen sich unter dem Druck der Geschichte ständig verändern, improvisieren und sich anpassen. Es ist genau das richtige Buch für unsere in Unordnung geratene Welt: zeitgemäß, dringlich und erhellend.« Pankaj Mishra »Zur rechten Zeit, tiefsinnig und provokativ.« Peter Frankopan
Frank Griffel, international anerkannter Islam-Experte, geht drängende Fragen direkt an. Was ist das eigentlich: "Islam" – handelt es sich um eine Religion wie das Christentum, die ähnlich von Auseinandersetzungen mit der weltlichen Macht und der Vernunft geprägt wurde? Gibt es im Islam einen Konflikt zwischen Glauben und Wissen? Hat der Islam eine Reformation versäumt und sollte sie nachholen? Wie kann man über islamistisch geprägte Anschläge anders denken, als dass es Racheakte von fanatischen Glaubenskriegern sind, die mit Ideen aus dem islamischen Mittelalter einer Gehirnwäsche unterzogen wurden? Oder haben diese Fragen letztlich nichts mit dem Islam an sich zu tun, sondern eher mit Sichtweisen des Westens?Griffel entwickelt im Abwägen dieser Fragen ein ganz anderes Bild der Weltreligion.
SHORTLISTED FOR THE BAILLIE GIFFORD PRIZE 2017 'An eye-opening, well-written and very timely book' Yuval Noah Harari 'The best sort of book for our disordered days: timely, urgent and illuminating' Pankaj Mishra 'It strikes a blow...for common humanity' Sunday Times The Muslim world has often been accused of a failure to modernise and adapt. Yet in this sweeping narrative and provocative retelling of modern history, Christopher de Bellaigue charts the forgotten story of the Islamic Enlightenment – the social movements, reforms and revolutions that transfigured the Middle East from the early nineteenth century to the present day. Modern ideals and practices were embraced across the region, including the adoption of modern medicine, the emergence of women from purdah and the development of democracy. The Islamic Enlightenment looks behind the sensationalist headlines in order to foster a genuine understanding of Islam and its relationship to the West. It is essential reading for anyone engaged in the state of the world today.
“The finest Orientalist of his generation” (Wall Street Journal) rewrites everything we thought we knew about the modern history of the Islamic world. In this “stylishly written, surprisingly moving chronicle” (Harper’s), Christopher de Bellaigue presents an absorbing account of the political and social reformations that transformed the lands of Islam in the nineteenth and twentieth centuries. “The best sort of book for our disordered days” (Pankaj Mishra), The Islamic Enlightenment “is at once new, fascinating and extraordinarily important” (Wall Street Journal) as it challenges ossified perceptions in Western culture that self- righteously condemn the Muslim world as hopelessly benighted. This false perception belies the fact that Islamic civilization has long been undergoing its own anguished transformation, and that the violence of an infinitesimally small minority is the blowback from this process. In reclaiming the stories of the “fascinating . . . individuals who would grapple with reform and modernization” (New York Times Book Review), de Bellaigue’s “eye-opening, well-written, and very timely” (Yuval Harrari) history shows the folly of Westerners demanding modernity from people whose lives are already drenched in it.
Das wichtigste Buch zur Islam-Debatte: Ayaan Hirsi Ali und ihr Plädoyer für eine Reformation des Islam Ihre eigene Biographie und intime Kenntnis der islamischen Gesellschaften und Kultur sowie ihre Forschungen machen Ayaan Hirsi Ali zu einer der wichtigsten Stimmen in der Debatte über den Islam. Ihr neues, von Optimismus getragenes Buch, an dem sie seit Jahren arbeitet, kommt im richtigen Moment: Es nimmt die Terroranschläge in Paris zum Ausgangspunkt, bietet fundierte Einordnung und Hintergründe, vor allem aber bezieht Hirsi Ali klar Stellung: gegen einen erstarrten Islam und dessen Tolerierung durch den Westen. Und für eine Reformation ihrer Religion durch die Muslime, die sie bereits auf dem Weg sieht.
M. Hakan Yavuz offers an insightful and wide-ranging study of the Gulen Movement, one of the most controversial developments in contemporary Islam. Founded in Turkey by the Muslim thinker Fethullah Gulen, the Gulen Movement aims to disseminate a ''moderate'' interpretation of Islam through faith-based education. Its activities have fundamentally altered religious and political discourse in Turkey in recent decades, and its schools and other institutions have been established throughout Central Asia and the Balkans, as well as western Europe and North America. Consequently, its goals and modus operandi have come under increasing scrutiny around the world. Yavuz introduces readers to the movement, its leader, its philosophies, and its practical applications. After recounting Gulen's personal history, he analyzes Gulen's theological outlook, the structure of the movement, its educational premise and promise, its financial structure, and its contributions (particularly to debates in the Turkish public sphere), its scientific outlook, and its role in interfaith dialogue. Towards an Islamic Enlightenment shows the many facets of the movement, arguing that it is marked by an identity paradox: despite its tremendous contribution to the introduction of a moderate, peaceful, and modern Islamic outlook-so different from the Iranian or Saudi forms of radical and political Islam-the Gulen Movement is at once liberal and communitarian, provoking both hope and fear in its works and influence.
Eine leidenschaftliche Antithese zum üblichen Kulturpessimismus und ein engagierter Widerspruch zu dem weitverbreiteten Gefühl, dass die Moderne dem Untergang geweiht ist. Hass, Populismus und Unvernunft regieren die Welt, Wissenschaftsfeindlichkeit macht sich breit, Wahrheit gibt es nicht mehr: Wer die Schlagzeilen von heute liest, könnte so denken. Doch Bestseller-Autor Steven Pinker zeigt, dass das grundfalsch ist. Er hat die Entwicklung der vergangenen Jahrhunderte gründlich untersucht und beweist in seiner fulminanten Studie, dass unser Leben stetig viel besser geworden ist. Heute leben wir länger, gesünder, sicherer, glücklicher, friedlicher und wohlhabender denn je, und nicht nur in der westlichen Welt. Der Grund: die Aufklärung und ihr Wertesystem. Denn Aufklärung und Wissenschaft bieten nach wie vor die Basis, um mit Vernunft und im Konsens alle Probleme anzugehen. Anstelle von Gerüchten zählen Fakten, anstatt überlieferten Mythen zu glauben baut man auf Diskussion und Argumente. Anschaulich und brillant macht Pinker eines klar: Vernunft, Wissenschaft, Humanismus und Fortschritt sind weiterhin unverzichtbar für unser Wohlergehen. Ohne sie wird die Welt auf keinen Fall zu einem besseren Ort für uns alle. »Mein absolutes Lieblingsbuch aller Zeiten.« Bill Gates
While politicians and media pundits debate the success of U.S. attempts to instill a democratic government in Iraq, author and social scientist Elie Elhadj, Ph.D., explains why thoughts of a democratic Arab-Muslim nation are nothing but fantasy."Arab people are characterized by obedience to a hierarchical authority, Syrian-born Elhadj states. Western-style democracy can never fill this cultural mandate."Elhadj explains how Muslim Arab political and religious leaders raise the tenets of Islam in a shield against democracy in order to protect their power. Constant preaching by Islam's religious leaders, instructing Muslims to blindly obey their leaders, has created an attitude of political quietism in regard to the tyranny of Arab rulers and ambivalence towards democracy, Elhadj says in his book.Using Syria and Saudi Arabia as the archetypal Arab governments, The Islamic Shield outlines the numerous reasons why genuine democratic reforms are not likely to emerge in Arab countries for a very long time. Instead, Elhadj proposes that a benevolent dictatorship may be a more hopeful and realistic expectation, especially since democratic elections are likely to result in the election of a theocratic dictator rather than a secular democratic one. A benevolent dictatorship would fulfill the goal of reducing Arab rulers' cruelty, which fans the flame of Islamic extremism and Jihadism, he states.Jihadism and its causes are examined in detail by Elhadj. He makes the case that Jihadist terrorism is fueled by the oppression and frustration of the Arab masses that results not only from tyrannical Arab rule, but also from the perception of biased American policies in the Middle East. Combined with the growing influence from extremist factions within Islam, these oppressions form a vicious cycle of violent confrontation, Elhadj says."Islamist extremism alone does not cause terrorism," Elhadj states: "What Islamist extremism does is to turn political frustrations into religious crusades."The United States may even have created a set-back for themselves in the effort to democratize the Middle East, Elhadj says. As the United States deposed the Arab World's most secular regime in Iraq, a theocratic leadership aligned to Tehran emerged with potentially far-reaching regional political and religious consequences.
Kein Geheimdienst weltweit ist so bekannt, keiner so legendär und berüchtigt wie der israelische Auslandsgeheimdienst Mossad. Gefeiert wurde er für das Aufspüren des Kriegsverbrechers Adolf Eichmann, kritisiert für die Ermordung eines marokkanischen Kellners als Vergeltung der Attentate von München 1972. Doch wie arbeitet der Mossad genau? Was sind seine Methoden? Die israelischen Autoren Michael Bar-Zohar und Nissim Mischal zeigen ein Netz aus Spionage, Sabotage und Propaganda und sparen auch die zuletzt bekannt gewordenen Liquidierungen von hochrangigen iranischen Atomphysikern nicht aus.
This is an entirely new introduction to Islam by a major American news correspondent versed in Islamic religion, culture and politics, one who has seen the course of war and upheaval, peace and prosperity. the radical challenge posed by terrorists to the religion they claim to follow and their threat to the world at large. innovative general and diplomat who respected women's rights. Hotaling draws the stunning conclusion that if the Prophet were alive today, he would be an American. Hotaling explains, Just as he did in the heat of persecution, embattled leadership and war, he would have stood up today for his principles, debated and negotiated with his rivals, tolerated their ideas until he could win them over ... and fought in the open. world, exceeded early Christian Europe in the arts, sciences and government and won the bloody battles of the Crusades. Hotaling traces the path of Islam to modern times and the spread of Islamic revolution spurred by the Iranian Revolution. He reveals its connection to the attacks on the World Trade Centre and the Pentagon. With compelling precision, he uncovers alternatives to an impending cataclysmic clash of civilizations.
Die Probleme der islamischen Welt sind unübersehbar, ebenso deren Folgen für den Westen. Mit dieser provokanten Feststellung analysiert Beranard Lewis die historische Entwicklung des Orients - insbesondere des Osmanischen Reiches und seine Nachfolgestaaten: Die einstige Drehscheibe der Kultur, des Fortschritts und der Kunst verlor im Laufe der Geschichte ihre zivilisatorische Vormachtrolle gegenüber dem Westen und geriet in einen konfliktträchtigen Dualismus zwischen Tradition und Moderne. Das E-Book wendet sich an Leser und Leserinnen, die sich für Lösungsansätze der Krise zwischen der islamischen und der westlichen Welt interessieren: Themenfelder wie Wohlstand und Macht, soziale und kulturelle Schranken, Modernisierung und soziale Gleichheit, Säkularismus und Zivilgesellschaft. Zeit, Raum und Modernität sind die Leitfäden der Darstellung. Die Originalausgabe des Bandes aus der Feder des Princeton-Emeritus Lewis erschien unter dem Titel "What went wrong?".
Wie kann es sein, daß der eigene Bruder plötzlich nur noch die Regeln Allahs befolgt? Daß er den eigenen Sohn vernachlässigt, weil er glaubt, daß Gott es so will? Als Maya Haque nach vielen Jahren zu ihrer Familie nach Dhaka zurückkehrt, versteht sie die Welt nicht mehr. Sohail, ihr geliebter Bruder, einst ein fortschrittlich denkender junger Mann und wie sie flammender Kämpfer für die Freiheit Bangladeschs, hat sich in einen strenggläubigen Moslem verwandelt. Mayas Elternhaus ist zum Ort fundamentalistischen Wahns geworden, und Sohail verbietet seinem Sohn Zaid den Besuch einer weltlichen Schule. Aber auch in Mayas Leben hat sich viel verändert. Als Ärztin auf dem Land mußte sie erfahren, wie brutal Frauen unterdrückt werden, wie stark der dumpfe Aberglaube der Dorfbevölkerung nach wie vor ist. Die Greuel des Unabhängigkeitskrieges haben bei allen tiefe Spuren hinterlassen: den unzähligen vergewaltigten Frauen, den traumatisierten jungen Kämpfern. Maya nimmt sich des vernachlässigten kleinen Zaids an. Aber als Sohail Zaid auf eine entfernte Koranschule schickt, wo er mißhandelt wird, ist für Maya das Maß voll.
In this unique look at a key figure in the Islamic enlightenment, Samer Akkach examines the life and works of ‘Abd al-Ghani al-Nabulusi (1641-1731) of Damascus: a contemporary of many major thinkers, scientists, poets, and philosophers of the European Enlightenment. Often characterized solely as a Sufi saint, his thought and teachings were of a much wider remit. Through a fresh reading of his unpublished biographical sources and large body of mostly unpublished works, Akkach examines early expressions of rationalism among Arab and Turkish scholars, and argues that ‘Abd al-Ghani helped herald the beginning of modernity in the Arab world.
This book includes papers presented at the first conference entitled “Network of Reform and Democratic Change in the Arab World” which was jointly organized by Al Quds Center for Political Studies and the Konrad Adenauer Foundation in Amman, 8-10 December 2006. Papers were presented by intellectuals and politicians who reside on various locations of the reform spectrum. They addressed a wide range of reform concepts, its priorities and mechanism. The papers also tackle the reform experience and official, civil, Arab, and international initiatives. They also identify the role of “political Islam” in this process
One of Foreign Policy's Best Five Books of 2013, chosen by Marc Lynch of The Middle East Channel Beginning with the 2003 invasion of Iraq and concluding with the aftermath of the 2011 Arab uprisings, Frederic M. Wehrey investigates the roots of the Shi'a-Sunni divide now dominating the Persian Gulf's political landscape. Focusing on three Gulf states affected most by sectarian tensions—Bahrain, Saudi Arabia, and Kuwait—Wehrey identifies the factors that have exacerbated or tempered sectarianism, including domestic political institutions, the media, clerical establishments, and the contagion effect of external regional events, such as the Iraq war, the 2006 Lebanon conflict, the Arab uprisings, and Syria's civil war. In addition to his analysis, Wehrey builds a historical narrative of Shi'a activism in the Arab Gulf since 2003, linking regional events to the development of local Shi'a strategies and attitudes toward citizenship, political reform, and transnational identity. He finds that, while the Gulf Shi'a were inspired by their coreligionists in Iraq, Iran, and Lebanon, they ultimately pursued greater rights through a nonsectarian, nationalist approach. He also discovers that sectarianism in the region has largely been the product of the institutional weaknesses of Gulf states, leading to excessive alarm by entrenched Sunni elites and calculated attempts by regimes to discredit Shi'a political actors as proxies for Iran, Iraq, or Lebanese Hizballah. Wehrey conducts interviews with nearly every major Shi'a leader, opinion shaper, and activist in the Gulf Arab states, as well as prominent Sunni voices, and consults diverse Arabic-language sources.

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